CHEŁMIEC – najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich

CHEŁMIEC – najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich; wyprawa: październik 2021

CHEŁMIEC – najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich; INFORMACJE

Chełmiec

Chełmiec to drugi co do wysokości szczyt Gór Wałbrzyskich. Zaliczony został do Korony Gór Polskich z uwagi na błąd wynikający z pomiaru dokonanego przed kilkoma laty do punktu triangulacyjnego umieszczonego na wieży widokowej. Wysokość wtedy jako ta prawidłowo uznawana wynosiła 864m n.p.m. Pomiar prawidłowy pokazał jednak, że wysokość Chełmca to 851m n.p.m. co sklasyfikowało go na drugim miejscu w Paśmie Gór Wałbrzyskich. W rezultacie na pierwszym miejscu uplasowała się o 3 metry wyższa Borowa. Pomimo uznania błędu Chełmiec pozostaje dalej jako najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich wchodzący w zakres Korony Gór Polskich.

Na szczycie znajduje się kamienna wieża widokowa, która powstała w latach 1887-88. Wieża ma wysokość 22 m i zbudowano ją tak, aby swoim charakterem przypominała nieco ruiny budynku. Jej powstanie sfinansowali Hochbergowie, dokładnie ci sami, którzy byli właścicielami Zamku Książ. Na szczyt można wejść kilkoma szlakami. Jest ich naprawdę sporo i każdy prowadzi z innego miejsca. Wszystkie można prześledzić na Mapie Turystycznej, więc nie będziemy ich opisywać, tym bardziej, że nie przeszliśmy ich wszystkich tylko ten jeden zielony z miejscowości Boguszów Gorce.

CHEŁMIEC – najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich; WĘDRÓWKA

Chełmiec

Wychodząc na szczyt mieliśmy niezbyt fajną pogodę. Było dość zimno i wietrznie. Chyba dlatego na szlakach prowadzących na szczyt nie było prawie w ogóle turystów. Być może z tego powodu, czyli braku tłumu opiekun budynku otworzył nam nie tylko bufet, ale również wejście na wieżę. Tu mieliśmy szczęście, ponieważ szczyt jest praktycznie cały zalesiony i nie można nacieszyć się z niego żadnym fajnym widokiem, ale za to z wieży widać już pięknie. Wykorzystując okazję bez zastanowienia i w pośpiechu, żeby pan nie zamknął włazu wbiegliśmy na ciasny taras widokowy.

Na górze pełno anten i barierka ograniczająca poruszanie się. Dodatkowo właz, którym wychodzimy na taras również zajmuje sporo miejsca. W rezultacie na górze ledwo mieszą się 4 osoby. Z tarasu rozciąga się naprawdę fajny krajobraz na okolicę no i na sąsiedni budynek należący wraz z masztami do Radiowo Telewizyjnego Ośrodka Nadawczego. Jak już wspomnieliśmy na szczyt wchodziliśmy zielonym szlakiem z parkingu w miejscowości Boguszów Gorce. Na skrzyżowaniu Rosochatka szlak skręca ostro w lewo i prowadzi na Mały Chełmiec.

Chełmiec szlak

Tutaj skręcamy w prawo i już prosto cały czas zielonym szlakiem dochodzimy na sam szczyt. Trakt bardzo łatwy do przejścia dla każdego. Bez ostrzejszych podejść, równo, bez kamieni. Droga powrotna to już żółty szlak do skrzyżowania Rosochatka, które mijaliśmy idąc na szczyt. Tutaj na początku mamy dość ostre zejście. Kto woli schodzić łagodniej z uwagi na kolana to należałoby wejść tym szlakiem od Rosochatki i zejść zielonym. Kto jednak dostaje szybciej zadyszki, to lepszym rozwiązaniem będzie zielony szlak, którym sami wychodziliśmy. Przy schodzeniu trzeba trochę uważać, aby nie skręcić nogi na luźno leżących kamieniach. Droga powrotna jest nieco krótsza, więc i szybsza. Pomimo, że wysokość Chełmca nie jest oszałamiająca to różnicę w temperaturze da się odczuć w stosunku do tej jaka panowała na dole przy parkingu.

CHEŁMIEC – najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich; PODSUMOWANIE

Chełmiec

Wędrówka na Chełmiec zajęła nam niecałe 2 godziny wliczając postój na szczycie. Dystans w obie strony to około 6,5km. Jak wspomnieliśmy szlak, którym wędrowaliśmy nie należy do trudnych i wyczerpujących. Sam szczyt nie posiada żadnego miejsca z punktem widokowym. Jedyną szansę na kontemplację krajobrazu daje wieża widokowa, którą otwiera się w sezonie letnim w weekendy. Co do garderoby to bezpiecznie jest założyć buty z twardą podeszwą. Z pewnością nie żadne trampki. No i jak to w górach dobrze jest mieć przy sobie coś od deszczu i wiatru jeśli pogoda jest niepewna.

2 komentarze do „CHEŁMIEC – najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich

1. Byłem w sierpniu, ale w tygodniu, więc niestety nie załapałem się na wieżę 🙁 wchodziłem zielonym szlakiem, a schodziłem do Białego Kamienia 🙂 Ludzi niewiele.

1. Wieża to jedyna atrakcja na szczycie, która daje możliwości spojrzenia na otaczający krajobraz z ponad korony drzew. My wybraliśmy specjalnie najkrótszy szlak, ponieważ chcieliśmy jeszcze w tym samym dniu zdobyć Waligórę, co oczywiście się udało :-). Dzięki za odwiedziny.