KORONA GÓR POLSKI – szlaki i szczyty razem z TU i TAM

Śnieżka

KORONA GÓR POLSKI – szlaki i szczyty razem z TU i TAM; start Lipiec 2020r

KORONA GÓR POLSKI – szlaki i szczyty razem z TU i TAM; DLACZEGO…?

Mogielica, szlak na szczyt

Odpowiedź na pytanie “Dlaczego Korona Gór Polski?” w naszym przypadku nie jest skomplikowana. Jak widać po naszych relacjach większość z nich opowiada o wędrówkach szlakami pokazującymi piękno natury. Są to przede wszystkim szlaki górskie, ale nie tylko. Sytuacja z COVID-19 w 2020 roku zmusiła nas nie tylko do radykalnej zmiany planów wyjazdowych, ale przede wszystkich do zweryfikowania naszego podejścia do podróży. Chcąc nie chcąc musieliśmy zamknąć nasze ambicje turystyczne w granicach Polski. Tak, tak, teraz ktoś może powiedzieć “…swojego nie znacie, cudze chwalicie”. Nic z tych rzeczy. Polskę znamy, ponieważ w czasach szkolnych, później studenckich, kiedy jeszcze nie znaliśmy się z Elą, każde z nas odwiedziło sporo pięknych miejsc w kraju. Niestety żadne z nas nie myślało wtedy o archiwizacji wiadomości i fotografii jakie zdobywaliśmy podczas tych wędrówek. Teraz, kiedy mamy możliwość gromadzenia naszych wspomnień na blogu, przy okazji dzieląc się z Wami wskazówkami szukamy ciągle to nowych doznać turystycznych odwiedzając miejsca, w których wcześniej jeszcze nigdy nie byliśmy, Stąd też zagranica. Niestety w tym roku koronawirus zamknął nas trochę w kraju, więc ruszyliśmy tam, gdzie się najlepiej czujemy, czyli w góry. I tak całkiem fajnym pomysłem okazała się Korona Gór Polski, która przy okazji wskazywania nam celów pozwala zobaczyć inne ciekawe miejsca w kraju, których jeszcze nie mieliśmy okazji poznać za młodu haha. KGP nie traktujemy jako wyzwanie, dlatego też nie zgłaszamy tego do Klubu KGP. To po prostu mapa naszych celów, która pozwala nam nabrać głębszego oddechu i zachwycić się nowymi miejscami i panoramami górskimi, z których to kilka już kiedyś poznaliśmy, jeszcze się nie znając.

KORONA GÓR POLSKI – szlaki i szczyty razem z TU i TAM; ZASADY

Babia Góra, szlak na szczyt

Stali nasi czytelnicy zapewne już zauważą, że w tym akapicie zawsze opowiadamy o wrażeniach. Tu jednak zamieniliśmy tytuł akapitu na Zasady Klubu KGP, które pokrótce opiszemy i przedstawimy listę szczytów KGP. O wrażeniach będziemy pisać za każdym razem po zdobyciu szczytu w krótkich akapitach, które będą stanowiły kompletną relację ze wszystkich naszych wędrówek szczytami Polskich Gór. Nie przypuszczamy, że ktoś może nie wiedzieć, lecz na wszelki wypadek wyjaśniamy co to takiego Korona Gór Polski i skąd się to wzięło. Korona Gór Polski ustanowiona została w 1997 roku i tworzy ją 28 najwyższych szczytów wszystkich pasm górskich naszego kraju. Aby zostać jej zdobywcą należy na wszystkie szczyty wejść używając siły własnych mięśni. Tak, tak to ważne. Dla przykładu zdobycie Śnieżki pokonując większość część szlaku kolejką na Kopę nie liczy się. Zresztą Ci, którzy wyjeżdżają kolejką pozbawiają się możliwości podziwiania pięknych widoków jakie pokazuje nam wędrówka czerwonym szlakiem do Śląskiego Domu. Aktualnie do Klubu należy ponad 30.000 osób, z których ponad 1600 piechurów to zdobywcy KGP. Akces do Klubu KGP odbywa się poprzez wypełnienie i wysłanie ankiety elektronicznej zamieszczonej na stronie Klubu. Wypełnienie ankiety idzie w parze z wpłatą wpisowego (aktualnie 35zł) i zakupem książeczki KGP, w której zbierane będą potwierdzenia wejścia na koronne szczyty (tutaj cena 5 zł). W ramach nieobowiązkowych wydatków można wyposażyć się w odznakę Klubu (cena 15zł). Do tego dochodzą koszty wysyłki około 12 zł. Zapisując się do Klubu należy wziąć pod uwagą fakt, że Loża Klubu KGP nie zalicza żadnych zdobytych przed staniem się klubowiczem szczytów z KGP. Potwierdzając akces w Klubie zaczynamy zabawę ze szczytami od samego początku, a wszystkie zdobywane szczyty rejestrujemy w książeczce podając datę zdobycia. Tak to wygląda oficjalnie i jest opisane TUTAJ. A nieoficjalnie, bez zbędnych ceregieli i wydatków chodzimy dla własnej przyjemności budując w sobie coraz większą satysfakcję ze zdobytych szczytów. No w naszym przypadku możemy i co z pewnością zrobimy utrwalić każdą wędrówkę na blogu – właśnie tu.

Zestawienie szczytów Korony Gór Polski w sortowaniu od najniższego. Kolorem czerwonym zaznaczamy te, którą jużsą nasze“. Na niebiesko zaznaczamy te już opisane. Kliknięcie w niebieski szczyt kieruje do opisu.

NO TO ZACZYNAMY.

Poniżej podstawowe informacje o zdobytych szczytach. Szczegóły każdej wędrówki ukryte są pod zdjęciem, które oczywiście należy kliknąć.

CZUPEL – najwyższy szczyt Beskidu Małego

Czupel - Beskid Mały

Czupel to najwyższy szczyt Beskidu Małego o wys. 930 m n.p.m. znajdujący się w jego zachodniej części położonej na zachód od doliny Soły. Jest to tzw. Grupa Magurki Wilkowickiej.

SKALNIK – najwyższy szczyt Rudawskiego Parku Krajobrazowego

SKALNIK - Rudawy Janowickie

Wzniesienie położone jest w południowo-środkowej części Rudaw Janowickich, na północ od Przełęczy pod Bobrzakiem, około 4,5 km na północny wschód od centrum Kowar. Skalnik należy do Rudawskiego Parku Krajoznawczego i wznosi się na wysokość  945 m n.p.m.

ŚNIEŻKA – najwyższy szczyt Karkonoszy

Śnieżka

To najwyższy szczyt Karkonoszy i Sudetów, a także Czech, liczy sobie 1602 m wysokości n.p.m. (wg. Najnowszych pomiarów 1603,296 m n.p.m. ). Śnieżka zaliczana nie tylko do Korony Gór Polski, ale również do Korony Europy.

LUBOMIR – najwyższy szczyt Beskidu Makowskiego

Lubomir obserwatorium

Ten szczyt w Paśmie Lubomira i Łysiny uważany jest (wg twórców Korony Gór Polski) za najwyższy szczyt Beskidu Makowskiego. Liczy sobie 912m n.p.m. Nazwa szczytu pochodzi od nazwiska księcia Kazimierza Lubomirskiego.

SKRZYCZNE – najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego

Skrzyczne

To jeden z najbardziej znanych szczytów w Koronie Gór. Skrzyczne wznosi się w północno-wschodniej części Beskidu Śląskiego i liczy sobie 1257 m n.p.m.

MOGIELICA – najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego

Mogielica

Mogielica to najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego wznoszący się na wysokość 1170,2 m n.p.m. Masyw Mogielicy rozciąga się na obszarze trzech gmin: Dobra, Słopnice i Kamienica.

BABIA GÓRA – najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego

Babia Góra

Babia Góra, a dokładnie mówiąc Diablak to najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego, który wznosi się na wysokość 1.725 m n.p.m. Babia Góra to najwyższy szczyt Beskidów Zachodnich i zarazem najwyższy w całej Polsce wyłączając oczywiście Tatry.

BISKUPIA KOPA – najwyższy szczyt Gór Opawskich

Biskupia Kopa schronisko

Biskupia Kopa to najwyższy szczyt Gór Opawskich wznoszący się na wysokość 890 m n.p.m. Pomimo, że szczyt znajduje się już po czeskiej stronie to uważany jest za najwyższy w polskiej części Gór Opawskich.

TARNICA – najwyższy szczyt Bieszczad

Tarnica

Ten najwyższy szczyt Bieszczadów po polskiej stronie wznosi się na wysokość 1.346 m n.p.m. Tarnica stanowi najbardziej atrakcyjny punkt widokowy w polskich Bieszczadach. Oprócz wspaniałej panoramy najbliższych grzbietów polskiej części Bieszczadów, w pogodne dni można dostrzec Tatry.

OPIS – kliknij zdjęcie

SZCZELINIEC WIELKI – najwyższy szczyt Gór Stołowych

Szczeliniec Wielki

Szczeliniec zlokalizowany jest na terenie Parku Narodowego Gór Stołowych i wznosi się na wysokość 919 m n.p.m. Pomimo nie zbyt wielkiej wysokości stanowi

jedną z największych atrakcji turystycznych całych Sudetów.

LACKOWA – najwyższy szczyt Beskidu Niskiego

Lackowa

Lackowa to najwyższy szczyt Beskidu Niskiego po jego polskiej stronie. Wznosi się na wysokość 997 m n.p.m. Zlokalizowany jest między Krynicą Zdrój, a Wysową na granicy ze Słowacją.

ŁYSICA – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich

Łysica

Łysica to najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich składająca się z dwóch wierzchołków. Pierwszy to właśnie Łysica wznosząca się na wysokość 613 m n.p.m., zaś drugi to Skała Agaty wznoszący się na wysokość 614 m n.p.m. Oba szczyty łączy około 500 metrowa grań, którą pokonujemy spacerkiem w 15 minut.

OPIS – kliknij w zdjęcie

TURBACZ – najwyższy szczyt Gorców

Turbacz z TU i TAM

Turbacz to najwyższy szczyt Gorców wznoszący się na wysokość 1310 m n.p.m.  i zlokalizowany jest praktycznie w samym środku tegoż pasma. Przy schronisku znajduje się skrzyżowanie wielu szlaków wprowadzających z różnych miejsc na szczyt. Ten zaś tworzy charakterystyczny rozróg, czyli szczyt w obrębie którego rozchodzą się we wszystkie strony inne wzniesienia, czy niższe szczyty.

WYSOKA KOPA – najwyższy szczyt Gór Izerskich

Wysoka Kopa - Góry Izerskie

Wysoka Kopa to najwyższy szczyt Gór Izerskich wznoszący się na wysokość 1.126m n.p.m. Wzniesienie zlokalizowane jest w centralnej części Gór Izerskich Sudetów Zachodnich. Tuż obok szczytu biegnie czerwony szlak będący częścią Głównego Szlaku Sudeckiego między Szklarską Porębą, a Świeradowem. Na szczyt niestety nie ma dobrego oznaczenia, ani nawet drogowskazu. Najlepiej pomóc sobie aplikacjami turystycznymi z lokalizacją na mapie, np. mapaturystyczna. Relacja już wkrótce.

SKOPIEC – najwyższy szczyt Gór Kaczawskich

Skopiec

Aktualnie Skopiec, po wykonaniu nowych pomiarów nie jest najwyższym szczytem Gór Kaczawskich, jednak dalej figuruje z zestawieniu Korony Gór Polski jako ten najwyższy. Dokładnie jest to trzeci szczyt co do wysokości w paśmie Gór Kaczawskich zaraz za szczytami Okole i Folwarczna, które są nieznacznie wyższe od Skopca wznoszącego się na wysokość 720m n.p.m. Relacja już wkrótce.

ŚLĘŻA – najwyższy szczyt Masywu Ślęży

Ślęża

Góra Ślęża (dawniej także nazywana Sobótką, niem. Zobtenberg – Góra Sobótka) – jest najwyższym szczytem Masywu Ślęży i wznosi się na wysokość 718m n.p.m. Góra Ślęża położona jest 30 km od Wrocławia i jest najwyższym punktem Przedgórza Sudeckiego. Ze szczytu rozpościera się wspaniały o ogromnej przestrzeni widok na okolice. Aby ulec jego pięknu trzeba wyjść na 12 metrową wieżę widokową.

RADZIEJOWA – najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego

Radziejowa

Radziejowa – najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego wznosi się na wysokość 1266,6 m n.p.m. Zlokalizowana jest na szlaku czerwonym między Wielkim Rogaczem, a Złomistym Wierchem. Znajduje się tam 20 metrowa wieża widokowa, z której rozciąga się wspaniały krajobraz na Tatry, Pieniny, Gorce, Beskid Żywiecki. Warto tu wyjść nie tylko ze względu, że szczyt zaliczany jest do Korony Gór Polski, ale właśnie z uwagi na ten widok z wieży.

WYSOKA – najwyższy szczyt Pienin

Wysoka - widok ze szczytu

Udało się! Za pierwszym razem, kiedy zdobyliśmy Radziejową w planie była również Wysoka, tyle tylko, że na drugi dzień.  Niestety z uwagi na fatalną pogodę musieliśmy temat odpuścić. Tym razem, pomimo sporego opóźnienia dojazdu do Szczawnicy z powodu ogromnych korków, no i rekordowego tłumu na szlaku, szczególnie w Homolu udało się zdobyć szczyt. Opóźnienie przybycia spowodowało jednak skorygowanie zaplanowanej trasy. To wszystko jednak opiszemy w indywidualnej relacji.

WIELKA SOWA – najwyższy szczyt Gór Sowich

Wielka Sowa

Szczyt wznoszący się na wysokość 1015m n.p.m. zlokalizowany jest w środkowych Sudetach w województwie dolnośląskim. Wielka Sowa jest bardzo mocno uczęszczanym szczytem w tym paśmie przez turystów, a to z uwagi na to, że doprowadzają tu wszystkie możliwe kolory szlaków z każdej strony świata. Znajduje się tu również wyciąg orczykowy, czyli jest i miejsce dla narciarzy. Zresztą nie tylko zjazdowych, ale też biegowych, ponieważ wokół szczytu poprowadzone są ścieżki dla narciarzy biegowych.  Więcej informacji oczywiście w relacji z naszej wycieczki.

WALIGÓRA – najwyższy szczyt Gór Kamiennych

Waligóra - najwyższy szczyt Gór Kamiennych

Waligóra wznosi się na wysokość 936m n.p.m. i jest najwyższym szczytem Gór Suchych i zarazem całych Gór Kamiennych. Wzgórze charakteryzuje się bardzo stromymi zboczami za wyjątkiem strony południowej gdzie występuje łagodny spadek. Z pozostałych stron Waligóra ostro opada w dół, szczególnie w kierunku Przełęczy Trzech Dolin skąd jest najlepiej widoczna. Na szczycie niestety nie ma żadnego punktu widokowego, ponieważ jest on całkowicie porośnięty różnorodnym lasem.

CHEŁMIEC – najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich

Chełmiec - najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich

Chełmiec wznosi się na wysokość 850m n.p.m. i zlokalizowany jest w Masywie Chełmca i leży w granicach administracyjnych Szczawna Zdroju. Szczyt Chełmca jest drugim co do wysokości w Górach Wałbrzyskich. Dlaczego więc został zaliczony do Korony Gór Polskich? Otóż pierwszy pomiar szczytu odnosił się do punktu triangulacyjnego umieszczonego na tutejszej wieży widokowej i wynosił 869m. Kiedy zweryfikowano błąd drugim prawidłowym pomiarem okazało się, że nieopodal jest szczyt Borowa, który jest o 3 metry wyższy. Do tej pory jednak nie zweryfikowano zestawienia KGP.

ORLICA – najwyższy szczyt Gór Orlickich

Orlica - Góry Orlickie

Orlica to najwyższy szczyt pasma Gór Orlickich i Sudetów Środkowych, przez który przebiega granica Polski i Czech. Wznosi się na wysokość 1084 m n.p.m. Wierzchołek Orlicy znajduje się po stronie czeskiej, około 25 m od pasa granicy. Przez szczyt przebiega zielony szlak turystyczny z Lewina Kłodzkiego do Zieleńca i dalej do Dusznik. W opisie przedstawiamy szczegóły jak najszybciej zdobyć szczyt.

JAGODNA – najwyższy szczyt Gór Bystrzyckich

Jagodna

Jagodna wznosi się na wysokość 977 m n.p.m i zlokalizowana jest w Paśmie Gór Bystrzyckich i Sudetów Środkowych. Góra składa się z dwóch szczytów – Północny i Południowy, który jest tym, gdzie znajduje się wieża widokowa. Nie jest to bardzo wysoka konstrukcja (17 m), jednak wejście na nią wąskimi, kręconymi schodami z prześwitującej kratownicy może rodzić dyskomfort osobom z lękiem wysokości.

KŁODZKA GÓRA – najwyższy szczyt Gór Bardzkich

Kłodzka Góra

Kłodzka Góra wznosi się na wysokość 757 m n.p.m. i zlokalizowana jest na głównym grzbiecie Gór Bardzkich, stanowiąc jednocześnie ich najwyższy szczyt. Z tego powodu została zaliczona do Korony Gór Polski. Ostatnie pomiary zweryfikowały jednak dane przedstawiając nowe mówiące, że wyższa od Kłodzkiej Góry jest Szeroka Góra wznosząca się na wysokość 765 m n.p.m. Nie zaktualizowano jednak zestawienia szczytów KGP, pozostawiając Kłodzką Górę jak najwyższy szczyt Gór Bardzkich.

ŚNIEŻNIK – najwyższy szczyt Masywu Śnieżnika

Śnieżnik

Śnieżnik to najwyższy szczyt Masywu Śnieżnika i wznosi się na wysokość 1.425m n.p.m. Z góry rozciąga się wspaniały krajobraz w pełnej panoramie 360 stopni m.in. na Karkonosze, Góry Bystrzyckie, Ślężę i Jesenik. Na szczycie dobiega końca budowa sporej wieży widokowej, z której krajobraz będzie jeszcze piękniejszy. Na Śnieżnik prowadzi kilka szlaków turystycznych zarówno od strony polskiej jak również czeskiej.

RUDAWIEC – najwyższy szczyt Gór Bialskich

Rudawiec

RUDAWIEC w rzeczywistości nie jest najwyższym szczytem Gór Bialskich lecz dopiero trzecim co do wysokości. Jednak z uwagi na to, że przez pozostałe dwa szczyty Postawna 1.117 m oraz po czeskiej stronie Travna Hora 1.121 m nie biegną żadne turystyczne szlaki Rudawiec został zakwalifikowany jako ten najwyższy ujęty w KGP. Jego wysokość to 1.112 m n.p.m. Trasa na szczyt nie jest wymagająca, dlatego większość piechurów zalicza tą górę razem z sąsiadującym Kowadłem również należącym do KGP jako najwyższy szczyt Gór Złotych.

KOWADŁO – najwyższy szczyt Gór Złotych

Kowadło

KOWADŁO to niewysoki szczyt zaliczany do KGP jako ten najwyższy w Górach Złotych. Jego wysokość to 989 m n.p.m. Trasa na szczyt nie jest zbyt długa, ale ma choć krótkie to odczuwalne ostrzejsze podejście. Ze szczytu można podziwiać widoki na Góry Złote i północną część Wysokiego Jesionika oraz pogórze sudeckie aż po Nysę. Podobnie jak większość “górskich harpaganów” zdobyliśmy ten szczyt za jednym zamachem razem z Rudawcem.