CZUPEL – najwyższy szczyt Beskidu Małego

CZUPEL – najwyższy szczyt Beskidu Małego, Korona Gór Polski. Zdobyty: lipiec 2020r.

Czupel - Beskid Mały

CZUPEL – najwyższy szczyt Beskidu Małego – PODSTAWOWE INFORMACJE.

Na początek trochę wiedzy encyklopedycznej. Czupel to najwyższy szczyt Beskidu Małego o wys. 930 m n.p.pm. znajdujący się w jego zachodniej części położonej na zachód od doliny Soły. Jest to tzw. Grupa Magurki Wilkowickiej. Sąsiaduje z Rogaczem, od którego oddzielony jest przełęczą Wysokie Siodło. Należy do Korony Gór Polski i to właśnie od niego zaczęliśmy naszą przygodę z Koroną, pamiętając oczywiście o zdobytych wcześniej, kiedy nie myśleliśmy o zdobywaniu KGP innych szczytach.

CZUPEL – najwyższy szczyt Beskidu Małego – WĘDRÓWKA.

W jedną z pogodnych, lipcowych sobót wsiedliśmy w naszego “bolida” i ruszyliśmy do Wilkowic, skąd zamierzaliśmy wystartować na Magórkę i dalej na Czupel. Jadąc przez miejscowość ulicą Wyzwolenia skierowaliśmy się na zaporę wodną na Wilkówce gdzie skręciliśmy w ulicę Harcerską zostawiając zaporę po lewej stronie, a auto na parkingu „pod wilczymi ścieżkami” . To nasz punkt startowy. Idąc drogą asfaltową  po ok. 20 minutach łączymy się z zielonym szlakiem, którym docieramy do Schroniska PTTK na Magurce. Podejście nie jest zbyt wymagające i stanowi doskonały „spacer” w  niedzielne przedpołudnie. Po krótkim odpoczynku ruszamy niebiesko-czarnymi oznaczeniami w drogę, po 15 minutach opuszcza nas szlak czarny, a my już bezpośrednio podążamy niebieskim na Czupel.  Droga od schroniska na szczyt niestety nie obfituje w piękne krajobrazy, a jej przejście zajmuje ok 35 minut bez przemęczenia. Poradzą sobie z nią nawet małe szkraby. Na szczycie oczywiście obowiązkowe zdjęcie potwierdzające jego zdobycie w naszym cyklu Korona Gór Polski. Jak już wspomnieliśmy nie ma tutaj spektakularnych widoków dlatego bez zbędnego trwonienia czasu ruszamy w drogę powrotną. Ze względów logistycznych wybraliśmy taką samą z krótkim przystankiem na pyszne jedzonko i kawkę w schronisku.

CZUPEL – najwyższy szczyt Beskidu Małego – PODSUMOWANIE

Czas przejścia w obie strony: ok 3 godzin plus przerwa na górze
Dystans w obie strony: ok 11,5 km
Stopień trudności: łatwy, równy, spora część drogą asfaltową.
Szlak o łagodnych podejściach nie wymaga większej kondycji

Informacje o schronisku można znaleźć TUTAJ.

2 komentarze do „CZUPEL – najwyższy szczyt Beskidu Małego

1. Dla mnie Czupel też był pierwszym szczytem z KGP i również byłem tam w lipcu 2020 🙂 Dojechałem tam jednak pociągiem, dzięki czemu mogłem zrobić pętlę (szlak z Łodygowic i zejście do Straconki, następnie autobusem do centrum Bielska i stamtąd pociąg)

1. To z pewnością lepsze rozwiązanie niż wyjście i zejście tą samą trasą w to samo miejsce. Kiedyś będziemy musieli skorzystać z Twojego lub innego, podobnego rozwiązania wejścia na ten szczyt.