MOGIELICA – najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego

MOGIELICA – najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego. Korona Gór Polski. Zdobyta: sierpień 2020r.

Mogielica

MOGIELICA – najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego – INFORMACJE.

Mogielica to najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego wznoszący się na wysokość 1170,2 m n.p.m. Masyw Mogielicy rozciąga się na obszarze trzech gmin: Dobra, Słopnice i Kamienica. Wierzchołkowa część masywu Mogielicy jest nazywana przez miejscową ludność Kopą, ze względu na charakterystyczny kształt. Z punktów widokowych na szczycie i na polanach przed szczytem, rozpościerają się szerokie widoki na Beskid Wyspowy, Sądecki, Pieniny, Gorce i najdalej Tatry.Mogielica

MOGIELICA – najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego – WĘDRÓWKA.

Po udanej w ubiegłym tygodniu wycieczce na Babią Górę postanowiliśmy wykorzystać kolejny słoneczny weekend i wyskoczyć w Beskid Wyspowy, dokładnie do wsi Chyszówki, aby zdobyć Mogielicę. Wędrówkę rozpoczęliśmy na Przełęczy Rydza Śmigłego gdzie jest sporo miejsca do zaparkowania, skąd prowadzi zielony szlak bezpośrednio na szczyt. Trasa na początku wiedzie przez łąki, z których rozpościerają się piękne widoki na okoliczne pagórki z porozrzucanymi zabudowaniami. Mijamy wiejskie zabudowania wśród których można również wynająć kwaterę agroturystyczną, po czym zagłębiamy się powoli w las. Rozpoczynamy powolną wspinaczkę pod górę i choć wydawało się, że to nic takiego to ta dzisiejsza wędrówka po skalnych stopniach i głazach w 30-sto stopniowym skwarze dała się nam we znaki. Po wyjściu z lasu na Polanę Kaimówki poczuliśmy, że warto było się tak napocić.

Mogielica

Cudowne miejsce na wypoczynek, posiłek i naładowanie akumulatorów. Teraz jeszcze tylko krótkie podejście przez las i w sumie po ok. 1h 45 min. docieramy pod wieżę widokową na  zalesionym szczycie Mogielicy. Niestety jak wiadomo wieża widokowa od dłuższego czasu jest nieczynna z powodu złego stanu technicznego więc pozostaje nam tylko pamiątkowa fotka. Jest również dla zainteresowanych pieczątka. Na szczycie było sporo ludzi, to pewnie za sprawą pięknej pogody. Dlatego dość szybko skierowaliśmy się nieco dalej do punktu widokowego z Krzyżem Papieskim, skąd roztaczał się bardzo ładny krajobrazem na góry. Tutaj można było usiąść na powalonych drzewach i skonsumować przygotowany w domu posiłek.

Drogę powrotną przebyliśmy tą samą trasą, ponieważ chcieliśmy przejechać jeszcze do wodospadu Spad w Szczawie, który ujęliśmy w naszym zestawieniu Najpiękniejsze Wodospady w Polsce. Gdyby nie ten nasz drugi cel w tym dniu zrobilibyśmy fajną pętelkę wychodząc zielonym szlakiem na szczyt, z którego można zejść szlakiem żółtym i na dole wrócić do parkingu czerwonym traktem.

MOGIELICA – najwyższy szczyt Beskidu Wyspowego. PODSUMOWANIE

Czas przejścia w obie strony: ok 3,5 z przerwą na górze
Dystans w obie strony: ok 7,5 km
Stopień trudności: łatwy, ale trzeba uważać na sporej wielkości kamienie i głazy, na których łatwo skręcić nogę.
Szlak raczej lekki, aczkolwiek na pewnym odcinku mamy trochę ostrzejsze podejście