SKALNIK – najwyższy szczyt Rudawskiego Parku Krajobrazowego

SKALNIK – najwyższy szczyt Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Korona Gór Polski. Zdobyty: lipiec 2020r.

SKALNIK - Rudawy Janowickie

SKALNIK – najwyższy szczyt Rudawskiego Parku Krajobrazowego – INFORMACJE

Wzniesienie położone jest w południowo-środkowej części Rudaw Janowickich, na północ od Przełęczy pod Bobrzakiem, około 4,5 km na północny wschód od centrum Kowar. Skalnik należy do Rudawskiego Parku Krajoznawczego i wznosi się na wysokość  945 m n.p.m. Oprócz Korony Gór Polski zaliczany też jest również do Korony Sudetów i Korony Sudetów Polskich.

OSTRA MAŁA - Rudawy Janowickie

SKALNIK – najwyższy szczyt Rudawskiego Parku Krajobrazowego – WĘDRÓWKA

Skalnik udało nam się zdobyć podczas jednego weekendu spędzonego w okolicy Karpacza. Wtedy zamierzaliśmy wejść przede wszystkim na Śnieżkę, ale że pogoda dopisała naszym łupem stał się również najwyższy szczyt Rudaw Janowickich. Dzień rozpoczęliśmy od przejechania do miejscowości Wieściszowice i przejścia szlakiem wzdłuż Kolorowych Jeziorek. Wycieczkę omawiamy w osobnym wpisie TUTAJ. Stamtąd udaliśmy się do miejscowości Czarnów skąd rozpoczęliśmy naszą przygodę ze Skalnikiem. Drogę na szczyt rozpoczynamy połączonymi szlakami zielonym i niebieskim z miejsca oznaczonego na mapie jako Czarnów-Czartak, gdzie znajduje się gospodarstwo agroturystyczne. Auto zostawiamy na małym parkingu przy tym właśnie gospodarstwie i ruszamy. Przemieszczamy się cały czas wspinając delikatnie wśród drzew biegnącymi równolegle dwoma szlakami: zielonym i niebieskim. Po ok. 45 minutach docieramy do Pomnika dr. Hm. Janusza Boisse. To taki pamiątkowy głaz, skąd kierujemy się w prawo i po kwadransie docieramy do Skalnika. SKALNIK - Rudawy JanowickieSzczyt oznaczony jest dwoma tabliczkami, nową i starą przyczepioną na drzewie. Jest tu również skrzynka z pieczątką. Żeby do niej dojść, trzeba skręcić lekko w lewo między drzewami.  Na szczycie nie ma żadnych widoków. Tu jest tylko las, wykonujemy więc dokumentujące zdjęcie i robimy szybko w tył zwrot kierując się z powrotem do polanki z pomnikiem, by właśnie stamtąd wyjść na Ostrą Małą, gdzie znajduje się całkiem fajny punkt widokowy. To praktycznie tutaj znajduje się to, co ciągnie nas w góry. Po pokonaniu kilku skalnych stopni wdrapujemy się na punkt widokowy, z którego rozciąga się wspaniała panorama. Spędzamy tu dobre 40 minut konsumując przygotowany rano prowiant. Gdyby nie kolorowe jeziorka to mielibyśmy czas, żeby pójść jeszcze dalej tutejszymi szlakami. Niestety dotarliśmy tu dopiero popołudniu, więc po posileniu się i kontemplacji widoków zeszliśmy w dół tą samą, monotonną drogą. Cóż, sam Skalnik nie zachwycił nas pięknymi krajobrazami. To tylko szczyt do zaliczenia.

SKALNIK – najwyższy szczyt Rudawskiego Parku Krajobrazowego – PODSUMOWANIE

Czas przejścia w obie strony: ok 2,5 godziny z przerwą na Skalniku i Ostrej Małej
Dystans w obie strony: ok 5,5 km od parkingu przy gospodarstwie agroturystycznym
Stopień trudności: łatwy bez niebezpiecznych punktów
Szlak mało atrakcyjny, cały czas przez las, monotonny, nie wymagający lepszej kondycji.

Coś więcej o Rudawach znajdziecie TUTAJ.