TARNICA – najwyższy szczyt Bieszczadów

Tarnica

TARNICA – najwyższy szczyt Bieszczadów; zdobyty – wrzesień 2014r

TARNICA – najwyższy szczyt Bieszczadów. INFORMACJE

Szlak Tarnica

Tarnica to najwyższy szczyt polskich Bieszczadów i wznosi się na wysokość 1.346 m n.p.m. Tarnica stanowi najbardziej atrakcyjny punkt widokowy w polskich Bieszczadach. Oprócz wspaniałej panoramy najbliższych grzbietów polskiej części Bieszczadów, w pogodne dni można dostrzec Tatry. Na szczyt prowadzą praktycznie dwa szlaki. Jeden koloru niebieskiego z Wołosatego, bardziej stromy, ale krótszy, drugi – czerwony z Ustrzyk Górnych, łagodny, ale dłuższy.

TARNICA – najwyższy szczyt Bieszczadów. WĘDRÓWKA

Tarnica na szlaku

Szczyt zdobywaliśmy podczas naszego tygodniowego pobytu w Wetlinie. W zasadzie po pierwszej wędrówce na Połoninę Wetlińską, odbytej dzień wcześniej mieliśmy zaplanowany odpoczynek, ale z uwagi na niepewną pogodę zapowiadaną na kolejne dni postanowiliśmy zaraz na drugi dzień zaatakować Tarnicę. Pogoda już nie była taka ładna jak poprzedniego dnia, ale nie było źle. Grunt, że nie padało. Zaraz po śniadaniu wsiedliśmy w naszego bolida i podjechaliśmy do Ustrzyk Górnych, skąd pojechaliśmy busem do Wołostatego. Właśnie stąd postanowiliśmy wystartować, by z powrotem spokojnie zejść czerwonym szlakiem do Ustrzyk, gdzie zostawiliśmy auto. Szlak niebieski z Wołosatego pomimo, że stromszy od powrotnego czerwonego nie był zbyt męczący. Oficjalny czas dojścia to 2 godziny. Jednak nam, turystów zza biurka wejście na szczyt zajęło 1h 40 minut Dość sprawnie “wbiegliśmy” na Przełęcz pod Tarnicą, skąd szlakiem żółtym weszliśmy na najwyższy szczyt Bieszczadów.

Na szczycie znajdowało się kilkanaście osób, ale po chwili część turystów już zeszła na dół, pozostawiając szczyt niemal pusty tylko dla nas. Haha nie trwało to jednak długo, ponieważ po chwili wdrapała się kolejna grupka ludzi. Bądź co bądź to najwyższy szczyt Podkarpacia, więc trochę turystów tu przychodzi. Na górze spędziliśmy około kwadransa, po czym rozpoczęliśmy spacer w dół wspomnianym czerwonym szlakiem. W górnej jego partii można podziwiać wspaniałe krajobrazy. Jest pięknie. Idąc granią do Szerokiego Wierchu nie można się nudzić, kiedy jednak zejdziemy już niżej, gdzie zaczynają otaczać nas drzewa droga zaczyna się dłużyć. Nie jest to tylko nasze odczucie. Znajomi, którzy szli tędy również wracając z Tarnicy mieli podobne odczucia. Zejście do Ustrzyk zajmuje dobre 2 godziny, może nawet trochę więcej. Dobrze, że z góry. I tak po ponad cztero godzinnej wycieczce znaleźliśmy się na parkingu przy samochodzie, skąd pojechaliśmy do Starego Sioła na dobry obiad i pyszną kawkę.

TARNICA – najwyższy szczyt Bieszczadów. PODSUMOWANIE

Całkowity czas przejście to około 4 godziny
Dystans w obie strony to około 12,5 km
Stopień trudności: szlaki nie wymagające specjalnych umiejętności. Nie są też mocno forsujące. Ale nogi na drugi dzień mogą boleć.
Szlak w górnych partiach bogaty we wspaniałe krajobrazy.