DOLOMITY – CINQUE TORRI opis szlaku

Relive ‘CINQUE TORRI’

DOLOMITY – CINQUE TORRI opis szlaku; CO TO ZA MIEJSCE

Dolomity -Cinque Torri

Cinque Torri to dość spektakularny zespół skał tworzących pięć charakterystycznych skalnych wież w rejonie miejscowości Cortina d’Ampezzo. Najwyższym szczytem jest tu Torre Grande, który osiąga wysokość 2361 m. Każda ze skalnych wież ma swoje wierzchołki:

• Torre Grande, podzielona na trzy wierzchołki: Cima Sud, Cima Nord i Cima Ovest,
  • Seconda Torre, składająca się z: Torre Lusy, Torre del Barancio i Torre Romana,
  • Terza Torre lub Torre Latina,
  • Quarta Torre, składająca się z: Torre Alta i Torre Bassa,
  • Quinta Torre lub Torre Inglese.

Na terenie Cinque Torri znajduje się również muzeum upamiętniające walki z I Wojny Światowej. Miejscówka jest bardzo popularna nie tylko wśród tradycyjnych turystów, ale również wśród wspinaczy skałkowych, bo znajdują się tu niezłe ścianki na skalnych wieżach. Nam jednak wystarczyło obejście wkoło pięciu szczytów i zachwycenie się tutejszym krajobrazem i bardzo ładnie wyeksponowanym szlakiem.

DOLOMITY – CINQUE TORRI opis szlaku; WRAŻENIA

Dolomity - Cinque Torri

Jak już wspomnieliśmy Cinque Torri jest bardzo popularną miejscówką dla odwiedzających Dolomity turystów. Powodem nie są tylko rozciągające się stąd fantastyczne widoki, ale również piękne szlaki oprowadzające wokół charakterystycznych skalnych wież jak również łatwy szlak do schroniska Averau i trochę dalej Nuvolau, skąd możemy spojrzeć na piękne Passo Giau. Obejście Cinque Torri i wejście na Averau można fajnie ogarnąć w jeden dzień, co przyniesie każdemu ogromną satysfakcję i dostarczy sporo wspaniałych wrażeń z całego trekkingu.

DOLOMITY – CINQUE TORRI opis szlaku; wędrówka

Aby wejść na szlaki pod Cinque Torri trzeba dojechać w odpowiednie miejsce samochodem. Najłatwiej jest wjechać samochodem bezpośrednio pod schronisko Cinque Torri i stąd rozpocząć wędrówkę okrążającą skalne wieże najlepiej przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, by już na początku rozkoszować się skalnymi atrakcjami, jakie pojawiają się od tej właśnie strony. Drugi sposób dotarcia do Cinque Torri to pozostawienie auta na parkingu przy drodze SR48 pod wyciągiem krzesełkowym wywożącym turystów pod schronisko Scoiattoli znajdujące się przy szlakach 425 i 437 sprowadzających turystów z Cinque Torri. To wersja dla leniwych lubiących pokołysać się na kanapie wyciągu.

Dolomity - Cinque Torri

Wersja dla trochę ambitniejszych to wyjście z tego samego parkingu pieszo do schroniska Cinque Torri. Idziemy tu szlakiem 424, a następnie wchodzimy już na 425 wiodący do naszego celu. Trzeci sposób to dotarcie do Cinque Torri zupełnie z drugiej strony tj. od Passo Giau. To już wersja dla bardziej ambitnych. Pozostawiając auto na parkingu, a najpewniej przy ulicy, bo miejsca pewnie już nie będzie na Passo Giau ruszamy szlakiem 452, który przed schroniskiem Averau łączy się z traktem 464 i dochodzimy do tegoż właśnie schroniska. Stąd już widzimy w dole nasze Cinque Torri.

Tutaj odpoczywamy po czym schodzimy w dół by znaleźć się w naszym celu. Obejście Cinque Torri nie jest w żaden sposób męczące, więc robimy to na luzie rozkoszując się fajnie wyeksponowanym szlakiem i krajobrazami. W schronisku Scoiattoli można zatrzymać się na jakiś obiadek i ruszyć z powrotem pod górkę do Averau, skąd jak mamy jeszcze czas to podchodzimy do schroniska Nuvolau. Jesli czasu nie ma to po prsotu schodzimy z Averau tą samą drogą do pozostawionego na Passo Giau samochodu. Mając trzy warianty wyjścia zastanawiamy się, który jest najlepszy.

Sami wybraliśmy wariant drugi – ten z trekkingiem do schroniska Cinque Torri, skąd obeszliśmy skalne wieże i wróciliśmy na parking pod kolejką linową z drugiej strony szlakami 440 i 424. Czy to dobra opcja. Otóż połowicznie, ponieważ wejście pieszo do schroniska jest nużące, a połowa szlaku prowadzi drogą asfaltową, o czym wcześniej nie wiedzieliśmy. Dopiero kiedy wyszliśmy pod schronisko Cinque Torri zorientowaliśmy się, że można tu wyjechać autem właśnie tą drogą, którą wiedzie szlak 425.

Cinque Torri

W tej sytuacji lepiej byłoby rzeczywiście wyjechać tutaj autem lub po prostu pozostawić bolida tak jak to zrobiliśmy pod kolejką i wyjechać na górę wyciągiem krzesełkowym. Nie stracilibyśmy w ten sposób godziny czasu, którą można byłoby wykorzystać na wejście na Averau. Jeśli planujecie trekking do Cinque Torri nie wychodźcie pod schronisko pieszo, szkoda czasu. Lepiej wyjechać tu autem lub skorzystać z wyciągu krzesełkowego, gdzie z górnej stacji mamy piękny spacerek wokół pięciu skalnych wież. Na dodatek można wtedy wyjść na wspomniane Averau i dalej na Nuvolau.

Z tego co tu mówimy już widać jak najlepiej zaplanować sobie trekking na Cinque Torri, w którym koniecznie należy uwzględnić podejście przynajmniej do Averau, a najlepiej trochę dalej do Nuvolau. Tu nie jest daleko. Do ostatniego punktu czas przejścia z górnej stacji kolejki pod Cinque Torri wyniesie około 1 godziny ciągłego marszu. No, ale tu nie da się od tak ciągle iść, bo jest po prostu zbyt pięknie, więc co 5…10 minut każdy się tu zatrzymuje. Nasza droga powrotna z górnej stacji kolejki gdzie zatrzymaliśmy się na mały lunch była już fajniejsza, bowiem wiodła atrakcyjnym szlakiem, z którego można było obserwować powoli chowające się z tyłu Cinque Torri, a przed nami ukazujące się ponad Przełęczą Falzarego piękne skalne szczyty.

Dolomity - Cinque Torri

Jak dla nas najlepszym pomysłem na trekking w tym miejscu jest trasa pokazana na drugiej mapce. Pozostawiając auto pod wyciągiem korzystamy z kolejki, gdzie z górnej stacji kierując się w lewo obchodzimy Cinque Torri. Dalej wędrujemy do Averau i Nuvolau. Droga powrotna to już zejście do naszego parkingu pod dolną stacją kolejki szlakami 439, 440 i 424. To wg nas najlepsza opcja trekkingu w tym miejscu.

Cinque Torri

Naszą trasę pokazujemy na pierwszej mapce. W schronisku Scoiattoli polecamy zamówić coś do jedzenia. Smacznie tu gotują. Tutejsza restauracja jest duża. Można zająć miejsce na tarasie. W naszym przypadku niestety nie było to możliwe, bo strasznie wiało i nie ukrywamy w tym miejscu było dość zimno w czerwcu. Na horyzoncie pojawiało się coraz więcej chmur, które wraz z zimnym wiatrem odwiodły nas od podejścia do Averau. Nie będziemy ukrywać, że trochę żałujemy, ale może następnym razem haha. Cinque Torri to jedno z najpiękniejszych miejsc w Dolomitach. Propozycja trekkingu razem z Averau i Nuvolau stanowi jedną z najlepszych wędrówek górskich w Dolomitach.

Passo Giau

Ogólne informacje o Dolomitach i szlakach przestawiamy TUTAJDla tych, co zaplanują skorzystać z wyciągu podajemy link, gdzie można znaleźć informacje o godzinach pracy wyciągu krzesełkowego lub też kupić bilety online 5% taniej TUTAJ