SŁOWACJA jaskinie – Jaskinia Gombasecka

Jaskinia Gombasecka

SŁOWACJA jaskinie – Jaskinia Gombasecka; wyprawa: maj 2018

SŁOWACJA jaskinie – Jaskinia Gombasecka – DLACZEGO TU…?

Jaskinia Gombasecka

Jaskinia Gombasecka nie znajdowała się w zakresie naszych planów turystycznych podczas pobytu w Słowackim Krasie. Wpadła ona do naszego “koszyka” zupełnie niespodziewanie. Ot po prostu wędrówka Doliną Hajskich Wodospadów zajęła nam mniej czasu niż planowaliśmy stąd też, kiedy wracaliśmy było jeszcze na tyle wcześnie, że załapaliśmy się na ostatnią godzinę wejścia do groty. O jaskini nic wcześniej nie czytaliśmy, więc szliśmy w ciemno. Nie wiedzieliśmy, czy warto, czy nie. Kiedy już tam weszliśmy… hm, nie ma co ukrywać, jaskinia nas oczarowała.

SŁOWACJA jaskinie – Jaskinia Gombasecka; WRAŻENIA

Byliśmy już w wielu jaskiniach, również sporo na Słowacji, ale takich nacieków, takiego mnóstwa “makaronów” jeszcze nie widzieliśmy. Wspaniała sprawa. Musimy jednak powiedzieć coś ogólnie o organizacji zwiedzania jaskiń na Słowacji, zresztą w Czechach również. Mianowicie oba kraje pobierają opłatę za możliwość fotografowania, która czasem jest nawet wyższa od ceny biletu wstępu. Ok, niech będzie, ale po dokonaniu opłaty przewodnicy nie dają możliwości wykonania dobrego zdjęcia. Zabrania się używania statywu, bez którego wykonanie dobrej fotografii w tak trudnych warunkach oświetleniowych amatorskim aparatem jest po prostu niemożliwe. Zdarzyło nam się nawet gaszenie światła przez przewodnika podczas wykonywania zdjęcia. Tak było w Ochtinskiej Jaskini Aragonitowej. Z tego powodu niestety nie opisujemy wizyt w tych jaskiniach, a trochę ich zobaczyliśmy. W Jaskini Gombaseckiej pani przewodnik była jednak na tyle miłe, że nie zabraniała użycia statywu. Zdjęcia wyszły powiedzmy zadowalająco, więc z przyjemnością opisujemy tą grotę zachęcając do jej odwiedzenia, bo naprawdę warto.

SŁOWACJA jaskinie – Jaskinia Gombasecka; ZWIEDZANIE

Jaskinia GombaseckaJaskinia znajduje się na terenie Parku Narodowego Słowacki Kras, między Plesivcem, a Rożniavą, od której dystans do groty wynosi około 10 km. Wejście do jaskini znajduje się na wysokości 250 m n.p.m., około 11 m nad Czarnym źródłem. Trzeba trochę podejść, ale spokojnie to tylko parę minut spacerku. Długość trasy zwiedzania o przewyższeniu 43 m ( 87 schodów) wynosi 530 m, a na jej przejście trzeba poświęcić około 30 minut. Owe 530 m to droga w obie strony, generalnie długość chodnika udostępnionego do zwiedzania wynosi około 285 m. Całkowita długość jaskini wynosi 1525 m. Przed jaskinią znajduje się przyzwoity, bezpłatny parking. Bilet wstępu w sezonie 2018 kosztował 5 EURO dla dorosłej osoby. Foto-video bilet 7 EURO. Jaskinię zwiedza się z przewodnikiem, dlatego przed wejściem trzeba trochę poczekać na zebranie się grupy. Standardowo do jaskini wchodzi się o ustalonych godzinach co 1,5 godziny. Warto jednak skontaktować się z kasą wcześniej, bo są odstępstwa od sztampowych pór zwiedzania. W grocie panuje stała temperatura 9 st C, więc można przed wejściem coś na siebie narzucić. Co do obuwia to tu mamy pełny komfort. Nasza pani przewodnik wchodziła w butach na obcasach haha, tak dokładnie. Cały trakt w jaskini jest wylany betonem i na dodatek całkiem fajnie podświetlony. Spacer nie przysporzy nikomu trudności.

Jaskinia GombaseckaJaskinia Gombasecka zdobyła sławę dzięki wyjątkowo cienkim nawisom w kształcie piórek, albo jak my to mówimy makaronów. Są to oczywiście charakterystyczne dla tej jaskini stalaktyty w postaci cienkich, pustych w środku rurek. Te nietypowe formy nawisów spowodowały, że jaskinia została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Naszą uwagę zwróciły również kolory skał oraz nacieki wewnątrz groty. Budują one niepowtarzalny klimat nie tylko w komnatach, ale również w korytarzach, którymi się przemieszczamy. Jaskinia składa się z dwóch pięter, w których znajdują się korytarze szczelinowe oraz takie wydrążone przez przepływający podziemny potok. Wyższe piętro jaskini znajduje się na wysokości od 5 do 10 m ponad aktywnym ciekiem Czarnego Potoku, który płynie korytarzami dolnego piętra. Korytarz Suchá Chodba, na górnym piętrze, wytworzyły wody, które obecnie okresowo pojawiają się w 10 metrowej studni w Sali Marmurowej. Studnia to piękne, turkusowo kryształowe jeziorko, przy którym zatrzymuje się cała grupa turystów. W Sali Marmurowej znajdują się również piękne stalagmity, które swoim wyglądem przypominają tropikalne mrowiska. Oprócz piękna jakie tu spotykamy należy wspomnieć, że w 1968 roku Jaskinia Gombasecka stała się pierwszą jaskinią, w której zaczęto wykorzystywać speleoterapię do leczenia chorób układu oddechowego.

Jaskinia GombaseckaJaskinia została odkryta przez słowackich grotołazów z Rożniavy w 1951 roku. Aby wejść do wewnątrz trzeba było rozkopać wywierzysko. Cztery lata później jaskinia została udostępniona dla ruchu turystycznego, co jest kontynuowane do tej pory. Odwiedzając Słowacki Kras nie można tej jaskini pominąć. Dobrze jest jednak w szczycie sezonu zarezerwować sobie miejsce. Może się zdarzyć, że opiekunowie jaskini nie zagęszczą wejść do groty tylko utrzymają standard 1,5 godziny, który w okresie 1.04…30.06 pozwala wejść tylko 4 razy. Dokładnie o: 9.30, 11.00, 12.30 oraz 14.00. W sezonie  od 1.07 do 31.08 jaskinię można zwiedzać od 9.00 do 16.00. Te jednak sztywne czasy wejść czasem ulegają zmianie. My będąc w majówkę załapaliśmy się o 16:30. Ale to był wyjątek. Organizatorzy czekali na spóźnioną węgierską wycieczkę, z którą udało nam się wejść.

Na koniec zapraszamy na foto spacer po jaskini. GALERIA

OBEJRZYJ KRÓTKI FILM

Prosimy o ocenę. W przypadku negatywnej oceny prosimy skomentować powód.