SZWAJCARIA SAKSOŃSKA – Atrakcje Turystyczne

4.7

SZWAJCARIA SAKSOŃSKA – Atrakcje Turystyczne, spływ łodziami. Wyprawa: maj 2019

SZWAJCARIA SAKSOŃSKA – Atrakcje Turystyczne, spływ łodziami. DLACZEGO TU…?

Szwajcaria saksońska - spływ łodziami

Wiedzieliśmy, że tak samo jak po czeskiej stronie, również po niemieckiej znajduje się spływ łodziami dzikimi wąwozami Parku Narodowego niemieckiej Saksonii. Nie wiedzieliśmy tylko dokładnie gdzie to jest. Jednak po dość gruntownym przewertowaniu kilku stron internetowych znaleźliśmy to miejsce. I tak po dwóch dniach pieszego trekkingu saksońskimi szlakami musieliśmy zaliczyć wodny spacer po uroczym wąwozie Kirnitzsch.

SZWAJCARIA SAKSOŃSKA- Atrakcje Turystyczne, spływ łodziami. WRAŻENIA

Płynąc tym wąwozem nie można pozostać obojętnym na otaczającą nas tu naturę. Bardzo spokojny rejs łodzią to nie tylko relaks dla każdego, ale przede wszystkim możliwość posmakowania tutejszego, dość tajemniczego, wspaniałego klimatu. Otaczająca nas tu dzika roślinność sprawia, że czujemy się trochę jak w innym świecie. Po dłuższym spacerze z parkingu do przystani, kiedy już wsiądziemy do łodzi czujemy naprawdę wspaniałe odprężenie.

SZWAJCARIA SAKSOŃSKA – Atrakcje Turystyczne, spływ łodziami. WĘDRÓWKA.

Szwajcaria saksońska - spływ łodziamiRzeka Kirnitzsch, którą odbywa się rejs stanowi na około 10 kilometrowym odcinku granicę między Niemcami, a Czechami. Źródło rzeki znajduje się w Krasnej Lipie w Czechach. Płynie ona przez około 38 km aż do Bad Schandau, gdzie wpada do Łaby. Od 1580 roku spławiano rzeką spore ilości drewna. W 1879 roku zainicjowano pierwsze spływy z turystami. Odbywały się one jedną łodzią o nazwie Saxonia”. Rok później dodano drugą łódź. I tak przez prawie sto lat wraz z łodziami transportującymi drewno funkcjonował ruch turystyczny. W 1964 roku zaprzestano spławiania drewna, a rzekę zaczęto wykorzystywać już tylko turystycznie, aż do dziś. Długość spływu Kirnitzsch wynosi około 700 m. Odcinek ten pokonuje się łodzią w około 20 minut. Głębokość rzeki waha się od 1 m, aż do 7 m przy zaporze, przy której kończy się rejs. Temperatura wody jest stała i wynosi 8°C. Sezon spływowy rozpoczyna się w kwietniu i kończy 31 października. Spływy odbywają się w godzinach od 9:00 do 16:30, ostatni kurs o 16:00.

Szwajcaria saksońska - spływ łodziamiNo dobrze, to tyle w kwestii podstawowych informacji. Teraz trochę praktycznych danych, czyli jak dotrzeć do naszego celu. Dojazd nie jest skomplikowany. Trzeba kierować się na miasteczko Hinterhermsdorf lub bezpośrednio na parking Buchenparkhalle znajdujący się na uboczu miasteczka. Parking spokojnie zlokalizujecie na mapach Google, które bezproblemowo poprowadzą Wasze auta do celu. Ale uwaga, na miejscu jest problem z zasięgiem. Parking jest bezpłatny. Kiedy już zostawimy samochód na parkingu, czeka nas dłuższy spacer do przystani, na który trzeba poświęcić od 30 do 45 minut zależnie od tempa. Na początku trakt wiedzie prostą asfaltową drogą, która po czasie przeradza się w drogę szutrową, leśną, by w końcu przerodzić się w wąską ścieżkę turystyczną sprowadzającą w dół po śliskich korzeniach drzew. My akurat szliśmy w czasie lekkiej mżawki, więc dość mocno odczuwaliśmy śliskość pod butami. Z uwagi na to, że spływ zostawiliśmy sobie na dzień powrotu do domu, dlatego nie chcąc wyjeżdżać zbyt późno, szlak do przystani pokonaliśmy szybkim tempem w czasie krótszym niż 30 minut. Na dole byliśmy jednymi z pierwszych turystów, czekających na łódź. Szwajcaria saksońska - spływ łodziamiTeraz niespodzianka. Obsługa łodzi i pan w kasie nie mówi po angielsku. Trochę po czesku i oczywiście po niemiecku. Tu więc trzeba po prostu kupić podstawowy bilet i bez gadania wsiąść do łodzi. No chyba, że umiemy po niemiecku. My niestety w tym języku nie działamy, więc mieliśmy trochę problemów z dogadaniem się, a mieliśmy parę pytań. Szczególnie zależało nam na informacji jak jest szybciej wrócić do parkingu. Mieliśmy opcję powrotu tą samą łodzią gdzie bilet jest trochę droższy i dalej wdrapywać się tą samą ścieżką aż do parkingu lub po opuszczeniu łodzi na końcu szlaku wodnego wrócić pieszo innym nieco szlakiem pieszym, który w rezultacie łączy się przed wspomnianą wcześniej drogą asfaltową z tym, którym zbiegaliśmy do przystani.

Szwajcaria saksońska - spływ łodziami

Zrozumieliśmy jakoś, że ten szlak powrotny pomimo, że trochę dłuższy, nie zabiera dużo więcej czasu na przejście. Praktycznie pokonaliśmy go w około 35 minut. Ścieżka do parkingu jest fajnie oznaczona, więc bez problemów każdy trafi. Należy jedynie być przygotowanym na pokonanie sporego podejścia bezpośrednio po wyjściu z łodzi. Wychodzimy praktycznie z koryta rzeki, więc  początek szlaku powrotnego ciągnie ostro do góry. Aby ułatwić podejście na szlaku zbudowane są schody, w niektórych miejscach dość strome. Później jednak trakt jest bardzo lajtowy i wiedzie cały czas przez las, aż do asfaltu i dalej do parkingu. Dla spragnionych dłuższej wędrówki Park w tym miejscu oferuje szlaki w innych kierunkach. Trochę wzdłuż pięknego wąwozu, trochę przez las przez różne piękne miejsca. W sumie można zorganizować sobie tu po przepłynięciu spływam trekking do Schmilki lub samego Bad Schandau. Ale to już dłuższa trasa na cały dzień. Sam rejs łodzią to raj dla tych co kochają przyrodę i ciszę. Łódź bezgłośnie, bezszelestnie i powoli przemieszcza się po wodzie. Mając taką pogodę jak my, czyli lekką mgiełkę i czasem mżawkę człowiek może poczuć się jak w innym świecie. Mokre skały i zwilżona, soczyście zielona roślinność wspaniale pokazywały swoje piękno.

Przewoźnik coś tam mówił, ludzie się trochę śmiali, ale my upajaliśmy się tylko pięknem miejsca, bo przecież i tak nic nie rozumieliśmy po niemiecku. Podziwiając otaczające nas ściany wąwozu nawet nie zauważyliśmy kiedy minęło 20 minut rejsu. To zbyt krótko. Gdyby nie zapora, przy której znajduje się stacja wysiadkowa można byłoby płynąć i płynąć do samej Łaby. Pobyt w Górnym Zamku, bo tak nazywa się to miejsce zajął nam około 2 godzin. Trochę z żalem, bo spędziliśmy w Szwajcarii Saksońskiej tylko 3 dni z czego w jeden dzień cały czas lało musieliśmy już wracać do domu. Pomimo jednego dnia niepogody i tak uważamy ten pobyt za udany. Bardzo polecamy spływ łodziami w Górnym Zamku, zresztą tak samo jak wędrówkę szlakami Parku, które opisaliśmy we wcześniejszych relacjach.

Na koniec tradycyjnie zapraszamy na foto spacer łodziami po rzece Kirnitzsch. GALERIA.

Licencja Creative Commons
Ta praca jest dostępna na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.